Leonardo-banner

EditRegion1EditRegion4
 

EditRegion3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 EditRegion7

EditRegion6

A310 Goose Bay chartervluchten voor de Koninklijke Luchtmacht 1990-1993

 

 

On the Flight Line

 

Kwa Heri !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De A310 stond bij de initiele operatie naar Goose een dag over alvorens naar Amsterdam te vetrekken. Later werd dit om-gezet naar een omdraai van enkele uren. De bemanning die de kist binnen vloog, ging non-working op dezelfde machine terug. De uitgaande crew werd 2 dagen  eerder als passagier opgestuurd via Halifax. De KLM had in die periode geen lijndienst meer op Halifax. De vlucht AMS – Halifax – Ottawa werd nu uitgevoerd met een B767 van Martinair. De foto is genomen op de vlucht AMS – YHZ bij een cockpit-bezoek aan de Martinair collega’s. Details die zo weer te binnen schieten bij deze foto: Martinair had toen veel vliegers in dienst via het uitzend-bureau PARC Aviation die afkomstig waren uit het voormalig Joegoslavie. Ook bij deze vlucht was dat het geval. Ze begonnen op de MD-82 bij Martinair en werden omgeschoold naar andere types toen de MD-82 werd uitgefaseerd. Ik heb zelf 2 van deze  vliegers  opgeleid op de A310. Lees daarover in het hoofdstuk Verhalen onder de noemer MAC.

 

 

 

 

De vluchtvoorbereiding.

 

Met de A310 vloog de KLM voor het eerst in haar bestaan met een twee-motorig toestel over de oceaan onder nieuwe regels waarbij het vliegtuig zich op 75 minuten vliegtijd van een geschikt vliegveld mocht bevinden. Deze zogenaamde ETOPS operatie ( Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards ) werd destijds als zeer nieuw en enerverend ervaren. Heden ten dage is dit routine geworden voor vele lange afstandsvluchten die met tweemotorige vliegtuigen worden uitgevoerd. Op de foto zie je de vluchtvoorbereiding en controle op vliegplan, weer en andere operationele vereisten voor de vlucht vanuit Goose Bay terug naar Amsterdam.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ETOPS

In het jaar 1993 werd het maximum startgewicht voor de A310 verhoogd waardoor het makkelijker werd om langere afstanden af te leggen en zonder gewichtsbeperkingen naar bepaalde bestemmingen te vliegen. Ook verleende de Rijksluchtvaartdienst de KLM toestemming om met de A310 op een aangepaste maximum afstand van een geschikte vliegveld te opereren. Tot op dat moment mocht een 2 motorig vliegtuig op iedere route die gevlogen werd maximaaal 60 minuten verwijderd zijn van een geschikte uitwijkhaven. Speciaal voor de chartervluchten die de KLM naar Goose Bay in Canada vloog werd deze maximum afstand naar een uitwijkhaven verhoogd naar een afstand overeenkomend met 75 minuten vliegtijd. Voorwaarde daarbij was wel dat de zogenaamde APU ( Auxiliary Power Unit , een hulpaggregaat in de staart van het vliegtuig voor met name electriciteitsvoorziening ) de gehele vlucht moest draaien. Deze eis heeft gezorgd voor een interessant en leerzaam incident diat op 23 sept 1991 plaats vond op de KL6367 tijdens de vlucht YYR-AMS.

 

 

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4-06-2020